jueves, 4 de junio de 2015

En Tomeu, en Bernat i la K de Karate.

Hola a tothom de nou!

Després de diversos dies per aquí... ja hi tornem a ser! I després d’un parell de dies d’assimilar que les vacances han acabat... comencem a afrontar la recta final... i només per a mi, si no també els infants de la classe dels “astronautes”.
Aquestos dies hem aprofitat per introduir algunes de les lletres de l’abecedari que encara no tenim cap referència fonològica, cap nom, ni cap paraula; o en paraules dels infants, “lletres que en Tomeu encara no ens ha portat”.
Qui és en Tomeu? Com és que porta lletres? De què va tot això? Us ho esteu preguntant, no? Si... a mi també em va resultar un poc estrany quan vaig arribar... tots els nens sabien que la “T” era la lletra de Tomeu... però a en Tomeu l’he conegut aquesta setmana.
Les tutores de 4 anys tenen un sistema que m’ha encantat a l’hora de presentar lletres als infants. D’aquesta forma no les presenten totes d’un cop fent que els nens es puguin embolicar o bloquejar amb tanta informació. Aquest sistema comença presentat només les lletres que són inicials dels nens que conformen el grup. D’aquesta forma, l’escriptura natural es veu reforçada gràcies a aquest primer contacte amb l’escriptura. A més a més, és molt significatiu per a ells ja que són els noms de tots els companys.
Després comencen a presentar la resta de lletres amb una titella que tindrà un nom que comenci amb una de les lletres que manquen, en el cas dels astronautes la T de Tomeu. Així presenten la titella que els acompanyarà fins que coneguin totes les lletres amb una lletra que podran associar fàcilment.
A partir d’aquí, cada cop que en Tomeu ve a visitar al grup, els nens ja saben que coneixeran una lletra nova. Els hi plantejarà un problema que es resoldrà amb una paraula que comenci per la lletra que pretenen presentar i, finalment, faran una feina significativa sobre aquesta lletra.
El cas que us presento avui em fa molta il·lusió, perquè aquest dia el Tomeu i en Bernat[1] tenien un gran problema. Acabaven de conèixer la K, però no sabien cap paraula amb aquesta lletra. Van preguntar a tots els nens i tampoc en sabien. Però quan em van preguntar a mi, vaig aparèixer amb el meu kimono de karate i els hi vaig explicar que karate s’escriu amb K, igual que kimono. Després vàrem fer un parell de jocs de karate que vaig dirigir jo amb els dos grups.
En Tomeu i en Bernat, al dia següent, havien portat la K de Karate per a penjar al nostre abecedari amb una foto meva fent karate.


Imatge que es troba penjada a l'abecesadi de l'aula.
Fotografia propia.
 
És per això que les etiquetes d’avui mereixen ser COL·LABORACIÓ, perquè he tingut la sort de poder formar part d’aquesta estratègia educativa tant interessant i significativa pels infants; i ESTRATÈGIES DE COMUNICACIÓ, perquè penso que el procés d’aprenentatge de lecto-escriptura dels infants es veu molt afavorit amb aquesta estratègia i aquest procés està íntimament lligat a la comunicació dels nens i nenes, perquè l’escrit també és una eina de comunicació que utilitzem a totes hores i, moltes vegades, sense adonar-nos-en.
A més a més, trobo essencial esmentar també la competència de REFLEXIÓ I INNOVACIÓ, ja què durant el grau he escoltat moltes vegades les teories de l’escriptura natural, el procés d’aprenentatge de lecto-escriptura, etc. Però no havia tingut ocació de veure com realment es treballava i m’ha semblat una activitat molt senzilla i interessant pel fet de la il·lusió que li posen i transmeten als nens. Després, un cop fem escriptura col·lectiva, aquests avenços es perceben de seguida i fa molta il·lusió veure com ens infants han après allò que els hi mostres, aparentment, amb una activitat tant senzilla que podria inclús passar desapercebuda.
Espero us hagi agradat aquesta estratègia i us animeu a posar-la en pràctica.
Petonets i... fins aviat!

Patricia Pinar Roig.
☺♥♫



[1] En Bernat és la titella de la classe de les “motos”, que utilitzen el mateix sistema però el nom de la titella és un altre perquè la T ja la coneixien.

No hay comentarios:

Publicar un comentario