jueves, 2 de abril de 2015

O psicomotricitat, o filosofia 3/18!

Hola a tots i a totes!

M’he adonat que una de les coses que us havia de haver parlat i que encara no he fet és la psicomotricitat. No és que m’estigui amagant per no fer-ho... però aquest trimestre les tutores de 4 anys han tingut molta sort.

Com us vaig comentar en entrades anteriors, el dia que hi ha psicomotricitat, també és el dia que hi ha filosofia 3/18; i el que fan és partir els dos grups en dos de forma que la meitat de cada grup va a fer psicomotricitat i l’altra meitat queda a la seva aula. D’aquesta forma, el grup que queda fent filosofia és més reduït i poden aprofundir més en les reflexions. Després del pati el procés es torna a realitzar canviant el grup que havia fet filosofia pel que havia fet psicomotricitat, de forma que en aquell dia tots fan les dues activitats.

Com he dit, aquest trimestre a 4 anys han tingut molta sort i han pogut fer aquests desdoblaments, ja què hi ha una docent de baixa i la mestra que està cobrint aquesta baixa té una gran voluntat per fer aquests desdoblaments i moltes altres activitats conjuntes quan li toca suport en aquests grups.

I la veritat és que amb aquest sistema, els grups de filosofia i psicomotricitat funcionen molt bé, ja que aconseguim tenir un grup reduït pensant i un grup gran heterogeni jugant, augmentat així les relacions entre els dos grups de 4 anys.

No obstant això, quan la docent que cobreix la baixa no ha pogut venir per qualque motiu, les tutores no s’angoixen per res, es posen d’acord i una fa psicomotricitat abans del pati i l’altra queda fent filosofia; i després del pati al contrari. Així que durant aquests dies, només he pogut observar una sessió de psicomotricitat ja que les demés jo quedo amb la meva tutora fent filosofia, i la veritat que m’ha agradat molt.

La sessió l’ha fet na Ana, la meva tutora. I seguint les directrius que proposa Aucouturier, la sessió es va dividir en:

-          Ritual d’entrada, on es llevaren les sabates i entraren a la sala esperant a la resta de companys per escalfar un poc abans de començar.

-          Fase d’impulsivitat, on tiraren la torre de mòduls quan la tutora ho va dir.

-          Fase d’expressivitat motriu, on juguen directament amb els mòduls i la resta de companys. En aquesta fase també trobem el joc simbòlic, que s’incita habitualment una estona després d’haver començat quan es treuen altres materials com teles, pilotes, etc.

-          Fase de representació, on els nens expliquen a què han jugat i amb qui i ho representen mitjançant diverses tècniques: fang, plastilina, dibuixos, etc.

-          Ritual de sortida, on tornen a muntar una torre per als propers nens, es posen les sabates i tornen a classe.

El que em va cridar molt l’atenció, no va ser que la tutora no s’ofegués en un got d’aigua quan va veure que la docent que fa de psicomotricitat no venia aquell dia, si no que durant la fase de representació, un cop van haver parlat tots sobre el joc que havien fet, va portar un gran tros de paper continu on els infants s’havien d’inventar abans un conte entre tots. I em va sorprendre molt el fet que allò que passava a la història era molt semblant als jocs que havien fet els infants durant la sessió i hi havia pirates, princeses, bruixes, etc.

Per al proper trimestre tornarà la docent que estava de baixa... potser sigui qüestió de anar a veure alguna sessió de psicomotricitat per poder contar-vos altres coses; encara que pel que m’han dit... no sé si em fa gaire gola compartir espai i temps amb aquest personatge que encara no conec...

Bé doncs, amb tot això que us he dit, us explico les etiquetes que considero que he de posar avui. Són: PSICOMOTRICITAT, ja què us he explicat la meva vivència amb l’única sessió de psicomotricitat que he fet fins ara; CONVIVÈNCIA, ja que crec que el fet de poder coordinar-te amb la mestra de suport en aquestes estones és de vital importància per a què el funcionament de les dues activitats a la vegada sigui tant significatiu per als infants com productiu per a les mestres; i AUTOCONCEPTE PROFESSIONAL, ja que com he dit, encara que la coordinació sigui molt bona i t’acostumis a treballar així de bé, has de ser prou autosuficient i organitzat com per no angoixar-te si de sobte no pots dur a terme les sessions com estaven plantejades o, com és el cas del proper trimestre, si canvien la mestra de suport.

Us deixo una foto de la sala amb la torre muntada per a què us faceu una idea de com és... nota mental per a la propera entrada de psicomotricitat... FER FOTOS!
Fotografia extreta de la página del centre, link:
<http://cplurgell.blogspot.com.es/p/pati-zona-del-gimnas-pati-zona-de-la.html>
 
Petonets i... fins aviat!!
Patricia Pinar Roig
 

 
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario